středa 7. prosince 2011

Můj hudebně-žurnalistický vzor

Milan Tesař je hudební publicista, moderátor na festivalech, bývalý dramaturg televizního pořadu Na moll, hudební redaktor rádia Proglas...No a hlavně můj hudebně-žurnalistický vzor.

Věnuje se především okrajovým hudebním žánrům, a díky tomu množství posluchačů považuje rádio Proglas za stanici s kvalitní hudbou. Právě hudba přilákala k poslechu rádia Proglas také mnoho nevěřících lidí. Tesař poslouchá nová alba, všímá si zajímavostí, souvislostí, zařazuje písničky do vysílání, připravuje hitparádu Kolem se toč!, rozhovory s hudebníky nebo profilové hudební pořady. Když jsem ve dvanácti začala poslouchat jeho pořady, řekla jsem si: „To bych taky jednou chtěla dělat“. A šla jsem si za tím. A kde jsem teď? Ve třetím ročníku žurnalistiky a muzikologie... Na muzikologii mám rozhlasovou specializaci a téma mé bakalářky je Hudební redakce Českého rozhlasu Olomouc. Rozhlas mě fascinuje.

Milan Tesař navštívil Olomouc ve středu 23.11., aby měl po studentské mši přednášku na téma „Křesťanské prvky v moderní populární hudbě“. Těšila jsem se už od září, kdy se mi dostal do ruky program středečních přednášek. Mše byla extrémně dlouhá a všichni byli pořádně vymrzlí. To se možná podepsalo i na účasti na přednášce. A také zima na centru Aletti některé přítomné vyhnala dříve, než přednáška skončila. Ale já jsem se nedala. A stálo to za to.

Kdo z nás se někdy zaposlouchal do textu tolik známého hitu Rivers of Babylon od skupiny Boney M? Jistě nejen mě překvapila informace, že text je citací Žalmu 137 „U řek babylónských, tam jsme sedávali s pláčem ve vzpomínkách na Sión.“ V některých písních, které zazněly, byly křesťanské prvky celkem jasně znatelné, například v písni Halleluja od Leonarda Cohena, kterou proslavil film Shrek.

Po několika úvodních zahraničních ukázkách se Milan Tesař věnoval hlavně české tvorbě. Bohužel po dlouhé mši nezbylo moc času na ukázky, takže převládalo mluvené slovo. Je to trochu škoda, protože jména jako Petr Linhart, Sestry Steinovy, Oldřich Janota, Jiří Smrž či textař Jiří Moravský Brabec, nejsou moc známá, ale jejich písně mám moc ráda. Ale třeba si někdo na základě této přednášky tyto interprety vyhledá a pozná novou kvalitní hudbu.

Vždycky, když Tesaře poslouchám nebo od něj něco čtu, říkám si, jaký má ten člověk hudební přehled. Byly doby, kdy jsem ke každé písni, co jsem slyšela, dokázala říct název písně, interpreta, alba, na kterém vyšla, v kterém roce a u kterého vydavatelství. Teď jsem ráda, když rozpoznám interpreta. Co jsem hudbu začala studovat, mám mnohem méně času na to, co jsem dřív poslouchala. Hlavně, že dokážu analyzovat Mahlera či Beethovena...

Ale třeba se někdy v nějaké redakci uchytnu. Třeba v rozhlasové...a třeba i v hudební...bylo by to moc báječné...

Žádné komentáře: