úterý 21. června 2011

Traband: Kantorovy varhany

Minulý týden jsem byla na festivalu Střelické strunobraní. Ačkoli je to spíš menší festiválek, jména hlavních hvězd dosahují velkých rozměrů. Když jsem dělala mezi lidmi anketu pro zápočet z rozhlasového workshopu, skoro každý řekl, že se nejvíc těší na Traband. A právě na Traband se slušně zaplnila místa k sezení i plocha před pódiem. Vůbec se nedivím a jsem za to ráda. Radio Proglas ve Střelicích předávalo cenu "Za krásu slova". A kdo ji získal? Právě Jarda Svoboda, kapelník a tvůrce písní Trabandu.
Traband je jedna z mých nejoblíbenějších kapel. Mám ráda hloubku jejich textů, ať už jsou to příběhy o nejrůznějších lidských osudech nebo "pocitovky". Hudba prochází občas výraznými proměnami, ale ať už hrají "dechno" nebo klidnou hudbu s harmoniem, vždy to má něco do sebe.
Na loňském albu, oceněném žánrovou cenou Anděl, mám asi nejraději píseň Kantorovy varhany. Už jen název mě láká - varhany - jeden z nástrojů, na který se pokouším hrát, ale mám pocit, že mi to nikdy pořádně nepůjde...naučit se takové Ebenovo ordinárium a rozeznít to v tom nejzvučnějším rejstříku...to by bylo :-)
No a hlavní myšlenky písně také stojí za to. Kolik z nás má někdy pocit vlastní nepostradatelnosti...jedeme v zajetých kolejích a odmítáme něco měnit...přitom změna může být celkem osvobozující a prospěšná...a jednou se budeme muset rozloučit s tím vším, čeho se držíme sebepevněji...
"...ten, kdo se neumí se smrtí usmířit, neumí ani žít ..." a plno dalších pěkných myšlenek najdete, když se zaposloucháte:



3 komentáře:

Ak.žena řekl(a)...

TOP 3 z Domasa u mě:

1. Kalná řeka
2. Indiáni ve městě
3. Pálíš, doutnáš, nehoříš

máš všechna CD?

kiwi řekl(a)...

U mě podobně: Kantorovy varhany, Kalná řeka, Pálíš, doutnáš, nehoříš.
CD mám v originále 10 let na cestě, Přítel člověka a Domasa, všechny starší mám v PC a to nejnovější ještě nemám

Ak.žena řekl(a)...

zrovna Trabandi jsou skupina, u které se stydím, že mám CD postahovaná. taky bych si aspoň poslední chtěla koupit.