neděle 25. září 2011

Johann Sebastian Bach: Jesus bleibet meine Freude

V minulém týdnu skončil už 43. ročník varhanního festivalu v kostele svatého Mořice v Olomouci. Měla jsem to štěstí, že jsem navštívila tři koncerty. Každý byl úplně jiný. Ten první, zahajovací byl nabitý varhanními hity. Bachova Toccata a fuga d moll, Jesus bleibet meine Freude, Lisztovo preludium a fuga na téma B-A-C-H... Takový koncert pro ty, kteří chtějí slyšet něco známého a zaručeného. Potom jsem navštívila koncert Zuzany Ferjenčíkové, která hrála skladby určené pro jiné nástroje upravené pro varhany. Na to jsem byla docela zvědavá. Ale orchestr je orchestr. Ty varhany, ačkoli mají pestrou paletu rejstříků, to prostě nezastoupí. Tento koncert mě až tak nezaujal. Závěrečný recitál hlavního organizátora festivalu, Karla Martínka zahrnoval skladby z 20. století. Taktéž posluchačsky náročnější. Já jsem byla nadšená a kamarád, který tam byl se mnou, se pomalu divil, co na tom bylo tak dobrého. Ale kombinace varhan, 3 trubek a 3 trombonů v jedné skladbě byla prostě úžasná...

Jako tip dávám Bachovu Jesus bleibet meine Freude. Je to hodně známá a opravdu pěkná skladba. Ta mi musí zaznít na svatbě, pokud se tedy této události někdy dočkám...

Žádné komentáře: